سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
از شریفترین کردار مرد بزرگوار آن است که از آنچه مى‏داند غفلت نماید . [نهج البلاغه]
 
امروز: پنج شنبه 103 اردیبهشت 13

به عقیده علامه جوادی آملی علم اصول در مواردی هم اینک بر اساس نظمی منطقی تبویب نشده است و نیازمند اصلاح است.

ایشان در کتاب منزلت عقل در هندسه معرفت دینی این گونه به تبویب این علم می پردازد:

شناخت حکم خدا از دو طریق است:

1-عقل     2- نقل

نقل یا قرآن است یا سنت.

سنت یا با خبر کشف می شود یا شهرت یا اجماع

خبر یا متواتر است یا واحد. خبر واحد هم یا مستفیض است یا غیر مستفیض.

شهرت یا فتوایی است یا روایی.

اجماع یا محصل است یا منقول.

عقل یا از مبانی تجریدی یا از مبانی تجربی یا از هر دو قیاس تشکیل می دهد.

ایشان آنگاه می افزایند:  این تقسیم بندی ها گرچه همه مباحث علم اصول را پوشش ندهند (مثل اصول عملیه)‏ اما دباره حجج و منبع فقه مبنای تبویب مناسبی را عرضه می کند.

علامه جوادی دلیل این نابسامانی در تبویب کنونی علم اصول را در این می دانند که به جای اینکه از منبع معرفت شناختی دین را موضوع علم اصول قرار دهند (یعنی عقل ونقل) حالات روانی مکلف (قطع و ظن)‏ را محور قرار داده است. با این توصیفات ایشان معتقد است بحث از قطع قطاع را باید در فقه بحث کرد نه در اصول مانند شک شکاک.

برای مطالعه بیشتر ر.ک. منزلت عقل در هندسه معرفت دینی صص. 150 تا 158  


 نوشته شده توسط مهدی عامری در پنج شنبه 88/7/9 و ساعت 10:0 عصر | نظرات دیگران()
درباره خودم

بسم الله الرحمن الرحیم
مدیر وبلاگ : دکتر حامد حاجی حیدری[69]
نویسندگان وبلاگ :
دکتر هادی وکیلی[0]
دکتر مهدی دستگردی[0]
دکتر علی مرادی[0]
دکتر علیرضا زیگلری[0]
دکتر بهزاد حمیدیه[0]
دکتر قاسم زائری[0]
دکتر سید احسان خاندوزی[12]
حسین حمداللهی[0]
علی خانی[0]
حامد مایلی[0]
مجتبی کرباسچی[8]
علیرضا خسروی[6]
مهدی عامری[19]
حامد فتحعلی خانی[0]
عباس سارخانی[0]
ابراهیم میرعزیزی[-1]
محمد مقصودعلی[0]
محمود عصرجدید[0]
مهدی حاجی‌حیدری[0]
اسماعیل میرعزیزی[2]
مصطفی احمدی[0]


آمار وبلاگ
بازدید امروز: 2
بازدید دیروز: 6
مجموع بازدیدها: 80636
جستجو در صفحه

خبر نامه