• وبلاگ : بسم الله الرحمن الرحيم
  • يادداشت : تحليل يك جامعه‏شناس سياسي
  • نظرات : 0 خصوصي ، 13 عمومي
  • چراغ جادو

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     
    + عامري 

    سلام عليكم

    آقاي حميد نظرم رو درباره تحليل ناجالب بشريه نوشته ام و شماا گر جوابي داشتيد بيان مي كرديد.

    اما سرمقاله هاي كيهان از خيلي از اين تحليلهاي بيرون از فضاي ايران و بعضا سفارشي عميق تر و دقيق تر است. بسياري از نوشته هاي آقاي شريعتمداري با سند و مدرك و تحليلهايي است كه سه چهار سال بعد تازه بعضيا به اونها ميرسند. اما مقاله آقاي جليلي كه فوق ليسانس اقتصاد از امام صادق است را دوباره بخوانيد تحليلها و ريزه كاريهاي آن را در مي يابيد. تحليلهاي آبكي و درون اتاقهاي بسته به نظرم همه شان با شكست مواجهن چنانچه در اين انتخابات و. انتخابات هشتم و مجلس و شورا ديدم و مشاهده كرديم چقدر تحليلهاي بر اساس استدالالهاي جامعه شناسي دور از واقع است چون جامعه شناسي كه درون مردم نيست نمي تواند /انها را بشناسد

    + عليرضا خسروي 
    سلام
    در اينکه قضاياي بعد انتخابات يک فتنه بود هيچ شکي وجود ندارد منتهي اينکه چرا گروهي به طرفداري و حمايت از اين سران فتنه برخواستند هم بيشتر به جنبه اي بر مي گردد که همه ما بايد هوشيار باشيم و آن مراقبه به معناي واقعي است که در طي راه حق ذکر شده است. اما از منظر اجتماعي مي خواهم بگم که سي سال گذشته و يک نياز داريم تا بازتعريفي از مسائل اصولي و اساسي خودمان بکنيم چرا که:
    منابع تثبيت اقتدار مثل خانواده آموزش و پرورش مساجد صداوسيما به عنوان تنها سيستم پخش دولتي تضعيف شده اند. تضعيف بيشتر پايبندي به ساختارهاي کهنه کنترل و مشارکت ناشي از آن چيزي است که فروپاشي حرمت ناميده مي شود: افول احترام به مراجع قدرت سنتي. يک نارضايتي آشکار از مقررات فرهنگي رسمي قديمي و کنترل حکومتي. با از هم پاشيده شدن اين پيمان هاي سنتي نهادهايي که از احترام بي چون و چرا برخوردار بودند اکنون ناچار مي شوند که وجود خود را توجيه کنند. حال با تضعيف ساختارهاي سنتي به معناي کلاسيک و قديمي بودن شان منابع جديد اقتدار و هويت شکل مي گيرند. مساله بعدي اينکه رشد مصرف گرايي هم تاثيري بر توقعات و رفتار ادمي مي گذارد. منجر به رشد تقاضها و توقعات و انتظارات و ناپايداري سليقه ها مي شود که عمده آنها هوس است تاخواسته واقعي. در چنين جوي بيشتر احساسات طالب داره تا عقل. شهروندان هم نگاه شون از حاکميت و دولت اينکه زود به خواسته ها پاسخ بدهد و رضايت آنها را جلب کند. که گفتم به خاطر عدم مراقبه، هوي و هوس غالب است. باز هم تاکيد دارم که اصل فتنه بودن نبايد يادمان بره.
    + حميد 
    با سلام
    به نظر من که تحليل بسيار جالبي است و جاي تامل بيشتري دارد. در مورد برخي اسطوره پردازيها و فروپاشي آنها که کاملاً حق با ايشان است. البته به قول دکتر حاجي حيدري تحليل ايشان فاقد يک نگاه اقتصاد سياسي در بررسي شرايط کنوني جامعه ايران است. با آقاي عامري هم کاملاً مخالفم. برادر عزيز متن آقاي جليلي که بيشتر مانند سرمقاله هاي کيهان (شريعتمداري) است و فاقد يک چارچوب تحليلي است. بنابراين آن را با متن آقاي بشيريه مقايسه نکنيد. در ضمن آقاي جليلي دکتر هم هستند از دانشگاه امام صادق
    + خاندوزي 
    باسلام و سپاس از آقاحامد حاجي حيدري.
    + عليرضا خسروي 
    سلام
    + حامد حاجي حيدري 

    سلام به همگي

    توصيه مي كنم كه از نرم افزار نيترو براي مديريت پي دي اف هاي خود به جاي ادوبي استفاده كنيد. آخرين نسخه اين نرم افزار را مي توانيد از كمياب آنلاين دانلود كنيد.

    + عامري 

    مجله راه را حتما مطالعه كنيد وحيد جليلي سرمقاله خوبي نوشته! از تحليل اين آقاي بشيريه خواندني تر و قابل تامل تر است!

    يك پرونده هم برا ي علوم انساني باز كرده اند كه يه مقاله درباره جامعه شناسي ايراني هم داره! در مورد حاشيه هاي بر اسفار هم مطلب داره

    خلاصه اعضاي اين گروه به دردشون ميخوره!

    + عامري 

    سلام عليكم

    تحليل نويسنده به نظرم خارج از فضاي كشور و ايران است و به نظر در يك فضاي انتزاعي و توهمي است!

    اسطوره هايي كه ايشان نام برده است و آنرا به انقلاب نسبت داده است اولا متعلق به اسلام شيعي است و به انقلاب ربطي ندارد يعني اگر انقلاب هم نبود علما و متدينين اين صحبتها را داشتند چنانچه سالهاي دهه 40 نواب صفوي و قبل تر از ان علماي ديگر اين تفكرات را داشتند!

    ثانيا به نظر مي آيد هيچ كدوم از اين اسطوره ها و به تعبير من پايه هاي انقلاب نه تنها در حالفرپاشي نيست بلكه شواهد و قرائن نشان ازا ين دارد در ايران و حتي خاور ميانه و حتي دنيا در حال پيشرفت است. راي به احمدي نژاد نشان ازا ين دارد مستضعفين هنوز دنبال عدالتند و آن را درون انقلاب جستجو ميكنند چنانچه آقا هم بدان تاكيد داشت كه انقلابي ترين شعارها راي آورد. يا مثلا رويگرداني از هاشمي به خاطر اين بود مردم او راداراي زندگي سلطنتي مي دانستند! و يا مبارزه با استكبار كه احمدي نژاد را در ايران و خاور ميانه و بلكه دنيا محبوب كرده است

    لذا به نظر نكته قابل توجه جناب حاج حيدري را بايد دوباره موكدا تكرار كنم كه نويسصنده با پيش فرضي غلط اين گونه برايش پندار شده كه جمهوري اسلامي فرو مي پاشد! استفاده از تعابيري چون استفاده از زور و شنجه و اسلحه و كشتار و بسيج و سپاه و ... اين زعم را پديد مي اورد بشيريه يه تحليل سفارشي نگاشته است چرا كه ادبيات آن به بي بي سي بسيار شبيه است!‏

    + حامدحاجي حيدري 

    بسم الله الرحمن الرحيم

    به نظر من تحليل دكتر بشيريه از جهاتي پرسش آفرين بود:

    · نخست آنكه با موضع اصولي ايشان در زمينه رئاليسم سياسي همراهي داشت. ايشان اساساً نپذيرفت كه حكومت جمهوري اسلامي فروخواهد ريخت، بلكه در نهايت، پذيرفت كه سركوب روزمره را به عنوان يك الزام خواهد پذيرفت. از آنجا كه جمهوري اسلامي اراده كافي براي كاربرد ابزارهاي قدرت را دارد، اينچنين فرونخواهد ريخت.

    · متن ايشان يك پيش‌فرض ناصحيح داشت، و آن اينكه روند خشونت‌ها و برخوردها ”فزاينده“ است، حال آنكه آشكارا و از ديد هر ناظر داخلي اعم از موافق و مخالف ”كاهنده“ است؛

    · تحليل ايشان، از يك نگاه مقايسه‌اي بري بود. بحران‌هاي مشابه چگونه مديريت شد، و اين بحران چگونه پيش رفت. از اين مقايسه نكات مهمي برمي‌آيد كه به گمان من نشانگر ظرفيت‌هاي عجيب و قريب در جمهوري اسلامي است؛

    · تحليل ايشان، اصلاً متوجه شرايط تازه اجتماعي ايران پس از توسعه نبود، و تصور مي‌كرد كه جمهوري اسلامي، امروز، همانطور توسط مردم محك مي‌خورد كه ابتداي انقلاب و با شعارهاي انقلاب محك مي‌خورد. اين در حاليست كه لايه‌هاي مهمي مركب از طبقه متوسط شهري، از پارامترهاي جديدي پيروي مي‌كنند كه خصوصاً مي‌تواند از رويكر اخير دولت به مؤلفه‌هاي فرهنگي و همچنين برنامه دولت در زمينه رفاه‌پراكني قوياً متأثر شود و نتايجي را به بار آورد و مدل شديداً ساده شده دكتر بشيريه پاسخگوي آن نيست.

    · دست آخر، تحليل ايشان، مانند بسياري از ديگر تحليل‌هاي اين روزها، يك نگاه اقتصاد سياسي را كم دارد. قبلاً سعي كردم خطوطي از چنين نگاهي را در اينجا مطرح كنم، هر چند كه جناب دكتر خاندوزي آن را به حساب پرداخت زكات نگذاشتند.!.!.!.

    · في‌الجمله ممنون، از دكتر خاندوزي كه با سعه صدر، اين مطالب را مي‌آورند. راستي! متون دكتر بشيريه، يه جورايي محكم و منحصر به فرد است، طوري كه آدم را به ته صندلي مي‌چسباند. دوستان، خوب است كه از ديد شناسايي صنايع ادبي ايشان هم بنگرند و بياموزند.

    · نهايت اينكه، نسخه بتاي آفيس 2010 در دسترس است و سي دي آن به قيمت نازل هزار تومان، در بازار موجود است. توصيه مي‌كنم كه دوستان نصب كنند. خصوصاً در قياس با ورد 2007، سريع‌تر است، قابل كاستمايزتر شدن است، امكان ذخيره پي.دي.اف. به نحو مناسبي ميسر گرديده است، رده تازه‌اي در اسمارت ارت‌ها اضافه شده كه قابل توجه است، و از همه مهم‌تر، قابليت‌هايي را كه در 2007 براي پردازش تصوير اضافه شد، براي پردازش متن نيز افزوده است. در مجموع، با قياس ورد 2010 با ورد 2007، تصديق مي‌كنم كه ميزان تغيير تقريباً به اندازه تغيير از 2003 به 2007 هست. آفيس 2010، منحصراً در ويندوز ايكس پي سرويس پك 3، ويستا و سون، قابل نصب است.

    + حامد حاجي حيدري 

    سلام عليكم

    جناب عامري: ضمن اداي احترام، يه كمي آروم تر و مناسب تر!

    جناب خاندوزي: از ابراز لطف شما به حقير تشكر مي كنم. اي آقا! علم چنداني در كار نيست. از اينكه با طرح رويكردهاي مختلف باعث روشنتر شدن جوانب موضوع مي شويد ممنونم. از اينكه اين روزها كمتر مي توانم در خدمت دوستان باشم هم از همه عذر مي خواهم.

    + خاندوزي 
    سلام با نظر خسروي عزيز موافقم هرچند بعيد نيست آقاي دستگردي نظرات تندتري از بشيريه پيدا كرده باشه. آقاي دستگردي اين چه وضعيه اصلا ما رو تحويل نمي‏گيري؟ ببين پشت سرت شايعه درست مي‏شه‏ها؟
    + عليرضا خسروي 
    سلام صبح بخير
    جناب دکتر دستگردي هم که در جامعه شناسي انقلاب خبره هستند دعوت به اظهار نظر در اين باره بکنيد
    + عامري 

    سلام عليكم

    چرا مطلبي را كه با نظرات خودتان همسو نيست در وبلاگ گذاشتيد؟

    اما لطفا مطلب را در نوت پد كپي كنيد بعد بزاريد اينجا كه قابل خوندن باشه!‏